Makarony

Niskokaloryczna alternatywa dla klasycznego makaronu.

Makaron konjac (lub shirataki) pochodzi z Japonii, gdzie stosowany jest od wielu stuleci. Jest to niskokaloryczny makaron zawierający w swoim składzie rozpuszczalny błonnik glukomannan. Produkuje się go z bulw rośliny Amorphophallus konjac. Glukomannan nie jest rozkładany przez ludzie enzymy trawienne, w związku z tym przechodzi przez układ pokarmowy w stanie praktycznie nienaruszonym. Jest trawiony dopiero przez bakterie bytujące w jelicie. Poza błonnikiem makaron konjac praktycznie nie zawiera węglowodanów, białka oraz tłuszczy. Dzięki temu ma jedynie około 7 kcal w 100 gramach. Jest za to całkiem dobrym źródłem żelaza, wapnia oraz potasu. Można go zakupić w sklepach ze zdrową żywnością. Coraz częściej jest też dostępny w zwykłych sklepach. Niestety nadal jest dość drogi.

Zastosowanie makaronu konjac w kuchni

Makaron konjac jest bezbarwny, nie posiada też praktycznie własnego smaku. Za to bardzo łatwo przejmuje smak przypraw, z którymi jest przyrządzany. Dzięki temu będzie doskonale pasował do każdej potrawy. Dostępny jest na rynku w różnych formach, od drobnych kuleczek przypominających ryż, do grubych wstążek. Jest bardzo łatwy w przyrządzeniu. Wystarczy dodać go do potrawy po sam koniec gotowania. Można również na kilka minut zalać go wrzątkiem. Niewielką wadę tego produktu może stanowić jego niezbyt przyjemny zapach, kojarzący się z rybami lub owocami morze. Na szczęście zapach ten znika po przepłukaniu makaronu ciepłą wodą.

Własności prozdrowotne makaron konjac

Makaron konjac jest bezglutenowy. Może więc być spożywany przez osoby z celiakią oraz z nietolerancją glutenu. Nie zawiera składników alergennych, jest więc również bezpieczny dla alergików. Ze względu na niską zawartość makroskładników nadaje się również dla osób na diecie niskowęglowodanowej oraz niskotłuszczowej. Doskonale uzupełnia menu osób stosujących coraz bardziej popularną obecnie dietę ketogeniczną.

Sprawdzi się również jako składnik diety odchudzającej. Mała ilość kalorii to tylko jedna z zalet w tym przypadku. Istotna jest też duża zawartość błonnika, który pęczniejąc zwiększa swoją objętość prawie dwukrotnie, sprawiając że makaron jest bardzo sycący. Dzięki temu można ograniczyć ilość spożywanych kalorii. Poza redukcją głodu błonnik pozytywnie wpływa też na pracę jelit, poprawiając ich perystaltykę oraz wspomagając w walce z zaparciami. Warto dodać, ze wysoka zawartość błonnika sprzyja także sercu – ma bowiem pozytywny wpływ na poziom cholesterolu we krwi, szczególnie na obniżenie LDL i poprawę proporcji LDL/HDL. Kolejnym aspektem jest pozytywny wpływ błonnika na gospodarkę cukrową i insulinową organizmu.

Twój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *